search icon
hrvatski institut internih revizora logotip

Pojmovnik - novo

Predmet angažmana interne revizije. Primjeri uključuju područje, poslovni subjekt, poslovanje, funkciju, proces ili sustav.
 

Usluge kojima interni revizori daju savjete dionicima organizacije bez izražavanja uvjerenja ili preuzimanja na sebe odgovornosti menadžmenta. Priroda i opseg savjetodavnih usluga predmet su dogovora s odgovarajućim dionicima. Primjeri uključuju savjete o razvoju i provedbi novih politika, procesa, sustava i proizvoda, pružanje forenzičkih usluga, pružanje stručnog usavršavanja i moderiranje rasprava o rizicima i kontrolama. „Savjetodavne usluge” nazivaju se i „konzultantske usluge”.
 

Tvrdnja čiji je cilj povećati razinu povjerenja dionika u upravljanje organizacijom, upravljanje rizikom i kontrolne procese u vezi s određenim pitanjem, stanjem, temom ili područjem koje se provjerava u usporedbi s utvrđenim kriterijima.
 

Usluge kojima interni revizori provode objektivnu procjenu kako bi izrazili uvjerenje. Primjeri usluga s izražavanjem uvjerenja uključuju angažmane u području usklađenosti, financija, operativnih poslova, uspješnosti i tehnologije. Interni revizori mogu izraziti ograničeno ili razumno uvjerenje, ovisno o prirodi, vremenu i opsegu provedenih postupaka.
 

Najviše tijelo korporativnog upravljanja, primjerice:

  • nadzorni odbor
  • revizijski odbor
  • odbor upravitelja ili povjerenika
  • skupina odabranih dužnosnika ili politički imenovanih osoba
  • odbor direktora (eng. Board of Directors)
  • drugo tijelo koje ima ovlaštenje nad odgovarajućim upravljačkim funkcijama

U organizaciji s više od jednog rukovodećeg tijela, „odbor” se odnosi na tijelo ili tijela ovlaštena za definiranje ovlasti, uloge i odgovornosti funkcije interne revizije.
Ako ništa od navedenog ne postoji, „odbor” treba tumačiti kao da se odnosi na grupu ili osobu koja djeluje kao najviše upravljačko tijelo organizacije. Primjeri uključuju odgovornu osobu poslovnog subjekta i viši nivo menadžmenta.
 

Rukovodeća uloga odgovorna za učinkovito upravljanje svim aspektima funkcije interne revizije i osiguravanje kvalitetnog obavljanja usluga interne revizije u skladu s Globalnim standardima interne revizije. Naziv radnog mjesta i/ili odgovornosti mogu se među organizacijama razlikovati.

Znanje, vještine i sposobnost.

Pridržavanje zakona, propisa, ugovora, politika, procedura i ostalih zahtjeva.

Situacija, aktivnost ili odnos koji bi mogao utjecati, ili se doimati kao da utječe, na sposobnost internog revizora za donošenje objektivnih stručnih prosudbi ili objektivno izvršavanje njegovih odgovornosti.

Svaki postupak koji menadžment, odbor i treće osobe poduzimaju u svrhu upravljanja rizicima i podizanja stupnja vjerojatnosti postizanja utvrđene svrhe i ciljeva.


Politike, procedure i aktivnosti upravljanja rizicima koje su osmišljene i provode se s ciljem zadržavanja rizika unutar prihvatljive razine rizika organizacije

U angažmanu, opis željenog stanja područja koje se provjerava (nazivaju se i „kriteriji procjene“).

Specifično zaduženje ili projekt funkcije interne revizije koji uključuje više zadaća ili aktivnosti osmišljenih tako da se njima ostvari određeni skup povezanih ciljeva. Vidjeti i „usluge s izražavanjem uvjerenja” i „savjetodavne usluge”.

Stručna procjena internog revizora o nalazima angažmana kad se promatraju skupno. Ocjena angažmana trebala bi ukazati na zadovoljavajuće ili nezadovoljavajuće stanje.

Izjave koje izražavaju svrhu angažmana i kojima se opisuju specifični ciljevi koje se želi postići.

Proces tijekom kojeg interni revizori prikupljaju informacije, procjenjuju i utvrđuju prioritetne rizike relevantne za područje koje se provjerava, utvrđuju ciljeve i opseg angažmana, utvrđuju kriterije procjene i oblikuju program rada (revizijski program) za angažman.

Nalazi i ocjena angažmana. Rezultati angažmana mogu uključivati i preporuke i/ili usuglašene akcijske planove.

Interni revizor odgovoran za nadzor angažmana interne revizije, koji može uključivati stručno usavršavanje i pomoć internim revizorima kao i pregled i odobravanje plana rada angažmana, radnih dokumenata, završnog priopćenja i učinka. Rukovoditelj interne revizije može biti nadzornik angažmana ili za to može zadužiti drugu osobu.

Dokument kojim se utvrđuju koraci koje treba provesti kako bi se postigli ciljevi angažmana, metodologija i potrebni alati i interni revizori kojima je angažman povjeren. Program rada se temelji na informacijama prikupljenim tijekom planiranja angažmana. 

Resurs izvan organizacije koji pridonosi uslugama funkcije interne revizije svojim znanjem, vještinama, iskustvom i/ili alatima koji podržavaju usluge interne revizije.

U okviru angažmana, utvrđivanje da postoji odstupanje između kriterija procjene i stanja područja koje se provjerava. Mogu se koristiti i drugi termini poput „zapažanja, propusta”.

Svako namjerno postupanje obilježeno obmanjivanjem, prikrivanjem, nepoštenjem, zlouporabom imovine ili informacija, krivotvorenjem ili povredom povjerenja koje počine pojedinci ili organizacije kako bi osigurali nepravednu ili nezakonitu osobnu ili poslovnu korist.

Kombinacija procesa i struktura koje je uspostavio odbor s ciljem informiranja, usmjeravanja, upravljanja i nadgledanja aktivnosti organizacije usmjerenih ostvarenju njezinih ciljeva.

Rezultat ili posljedica događaja. Događaj može imati pozitivni ili negativni učinak na strategiju ili poslovne ciljeve organizacije.

Nepostojanje uvjeta koji bi mogli ugroziti sposobnost funkcije interne revizije da nepristrano obavlja poslove interne revizije.

Kombinacija unutarnjih i vanjskih čimbenika rizika koja postoji u odsustvu bilo kakvih radnji menadžmenta.

Ponašanje koje karakterizira pridržavanje moralnih i etičkih načela, uključujući pokazivanje poštenja i profesionalne hrabrosti za djelovanje na temelju relevantnih činjenica.

Formalni dokument koji obuhvaća mandat funkcije interne revizije, organizacijski položaj, odnose u području izvješćivanja, djelokrug rada, vrste usluga i ostale podrobnosti. Naziv ovog dokumenta može se razlikovati između pojedinih organizacija (npr. pravilnik ili sl.)

Stručni pojedinac ili skupina odgovorni za pružanje usluga s izražavanjem uvjerenja i savjetodavnih usluga organizaciji.

Ovlasti, uloga i odgovornosti funkcije interne revizije, koje mogu dodijeliti odbor i/ili zakoni i/ili propisi.

Metodologije interne revizije (politike, procesi i procedure) koje vode i usmjeravaju interne revizore u okviru funkcije interne revizije.

Dokument koji je sastavio rukovoditelj interne revizije u kojem se utvrđuju angažmani i druge usluge funkcije interne revizije za koje se očekuje da će ih se pružati u određenom razdoblju. Plan bi se trebao temeljiti na procjeni rizika i biti dinamičan, odražavajući pravodobne prilagodbe kao odgovor na promjene koje utječu na organizaciju

Neovisna, objektivna usluga izražavanja uvjerenja i savjetovanja osmišljena da doda vrijednost i unaprijedi poslovanje organizacije. Pomaže organizaciji da postigne svoje ciljeve primjenom sustavnog, discipliniranog pristupa za procjenu i unaprjeđenje učinkovitosti i korporativnog upravljanja, upravljanja rizikom i kontrolnih procesa.

Izglednost da će se određeni događaj dogoditi.

U Razmatranjima za primjenu Globalnih standarda interne revizije riječ „moći” opisuje neobvezujuće prakse za provedbu zahtjeva.


Politike, procesi i procedure koje je uspostavio rukovoditelj  interne revizije kojima se usmjerava funkcija interne revizije i unaprjeđuje njena učinkovitost.

Globalni standardi interne revizije upotrebljavaju riječ „morati” kako bi se naveo bezuvjetni zahtjev.
 

Nepristran mentalni stav koji omogućava internim revizorima donošenje profesionalnih prosudbi, ispunjavanje njihovih zadaća i postizanje svrhe obavljanja interne revizije bez kompromisa.

Sklapanje ugovora s neovisnim eksternim pružateljem usluga interne revizije. Potpuna eksternalizacija funkcije odnosi se na ugovaranje cjelokupne funkcije interne revizije, a djelomična eksternalizacija (koje se naziva i „cosourcing”) označava da je samo dio usluga povjeren vanjskom dobavljaču.

U redovnim intervalima, ovisno o potrebama organizacije, uključujući funkciju interne revizije.
 

Propitivanje i kritička procjena pouzdanosti informacija.
 

Vlade i sve javno kontrolirane ili javno financirane agencije, poduzeća i drugi subjekti koji isporučuju programe, dobra ili usluge javnosti. 

Program koji je ustanovio rukovoditelj interne revizije radi procjene i osiguravanja da je funkcija interne revizije u skladu s Globalnim standardima interne revizije, da postiže postavljene ciljeve i teži kontinuiranom poboljšanju. Program uključuje internu i eksternu procjenu.
 

Dio inherentnog rizika koji ostaje nakon provedbe aktivnosti menadžmenta.
 

Ishodi, kao što su ocjena angažmana, teme (poput učinkovitih praksi ili temeljnih uzroka) i zaključci na razini poslovne jedinice ili organizacije.

Pozitivni ili negativni učinak nesigurnosti u vezi s ciljevima.
 

Alat koji olakšava obavljanje interne revizije. Obično povezuje poslovne ciljeve, rizike, kontrolne procese i ključne informacije u svrhu podrške procesu interne revizije.

Vrste i količina rizika koje je organizacija spremna prihvatiti u ostvarivanju svojih strategija i ciljeva.
 

Identifikacija i analiza rizika relevantnih za postizanje ciljeva organizacije. Značaj rizika se obično procjenjuje u smislu utjecaja i vjerojatnosti. 

Proces za prepoznavanje, procjenu, upravljanje i kontrolu potencijalnih događaja ili situacija kako bi se pružilo razumno uvjerenje u vezi s postizanjem ciljeva organizacije.
 

Prihvatljive razlike u izvedbi povezane s postizanjem ciljeva.

Temeljni problem ili temeljni razlog za razlike između kriterija i stanja područja koje se provjerava.
 

Najviša razina izvršnog menadžmenta organizacije koja je u konačnici odgovorna odboru za provođenje strateških odluka organizacije, obično skupina osoba koje uključuju predsjednika uprave, glavnog izvršnog direktora ili čelnika organizacije.

U Razmatranjima za primjenu Globalnih standarda interne revizije riječ  “trebati” opisuje prakse koje su poželjne, ali nisu obavezne.

Relativna važnost pitanja u kontekstu u kojem se ono razmatra, što uključuje kvantitativne i kvalitativne čimbenike poput veličine, prirode, važnosti i utjecaja. Profesionalna prosudba pomaže internim revizorima procijeniti važnost pitanja u kontekstu relevantnih ciljeva. 

Strana s izravnim ili neizravnim interesom za aktivnosti i rezultate organizacije. Dionici mogu uključivati odbor, menadžment, zaposlenike, kupce, dobavljače, dioničare, regulatorne agencije, financijske institucije, vanjske revizore, javnost i druge.

Dokumentacija o poslu koji je obavila funkcija interne revizije pri planiranju i obavljanju angažmana. Dokumentacija pruža potporne informacije za nalaze i ocjenu angažmana.